SponsorHelp

Sponsorowanie kultury może się opłacać

Sponsorowanie kultury może się opłacać

Ceremonia wręczenia Paszportów Polityki 2022 była wydarzeniem wyjątkowym nie tylko ze względu na jubileuszowy charakter. Wart odnotowania jest rekordowy zwrot z inwestycji sponsoringowych wynikający z udziału w wydarzeniu plejady gwiazd ze świata kultury, biznesu i polityki. Po raz kolejny okazało się, że sponsorowanie kultury to dobry biznes. Największy beneficjent korzyści wśród sponsorów i partnerów Gali to Sebastian Kulczyk i marka InCredibles z wartością kapitału relacyjnego w wysokości 1 709 842 zł. 

Dobre wyniki osiągnęły także marki Storytel – 1 554 429 zł i Dr Irena Eris – 1 549 598 zł. Jak widać nie tylko sport, ale także kultura może generować znaczące profity dla sponsorów. Sponsorowanie kultury pozwala podmiotom prywatnym jak i państwowym na uczestnictwo w misji rozwoju i ochrony kultury, ale także na ochronę własnego wizerunku i osiąganie wymiernych korzyści liczonych w pieniądzu.

W przypadku sponsorowania kultury większe znaczenie ma możliwość budowania relacji niż prezentacja marki sponsora w formie drugoplanowej ekspozycji.

Wartość kapitału relacyjnego obliczana jest dla przedstawicieli grup interesariuszy uczestniczących w projekcie sponsoringowym, na podstawie współczynnika zaangażowania i zasięgu ich obecności w mediach (engagement rate, media impressions), rodzaju i wielkości organizacji, które reprezentują, a także średniej ceny rynkowej udziału istotnych osobistości w wydarzeniach komercyjnych (keynote speakers, business experts, celebrity appearances). Uwzględniane są także atrybuty projektu wpływające na skuteczność rozwijania relacji oraz ważność grup interesariuszy dla poszczególnych branż sponsorów wyznaczone na postawie ogólnopolskiego badania “Zagadnienia i trendy sponsoringu” przeprowadzonego wśród sponsorów (SurveyLab 2022)